25.03.2014

Fengselskunst

En ting som jeg har nevnt tidligere – og som jeg tenker mye på – er alt talentet som finnes bak murene. Det er trist at mange ikke oppdager hvor dyktige de faktisk er før det er for sent. I tillegg så kommer man jo ikke unna det faktum at folk i fengsel har utrolig mye av en ting – tid. Om man har få muligheter og masse tid er det jo en gylden mulighet til å utvikle seg innenfor felt som for eksempel kunst.

Alle mine brevvenner er veldig kreative på forskjellige måter. En lager smykker og andre accessorier, en skriver dikt og lengre skriverier og ett par andre er virkelig dyktige tegnere. Etter min erfaring er folk helt utrolig takknemlige når du tar steget og skriver til dem, og vil gjerne gjøre noe for deg i gjengjeld. Vise at du settes pris på. Da de ikke har så mange muligheter tar de i bruk ferdighetene de har – eller får hjelp av medfanger som driver med slike ting.

Det jeg prøver å si er – det er stor sannsynlighet for at om du får deg brevvenn i fengsel, kommer du også til å motta en del fengselskunst. (:

Jeg synes det er kjempestas. Da jeg fikk min første gave ble jeg nesten litt lei meg. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Hvordan jeg skulle få takket han. Ikke ville han ha penger, og noe annet får jeg jo ikke gitt. Jeg ble rørt til tårer da han forklarte hvordan mitt vennskap og mine ord var den aller største gave han kunne få – og at det at jeg ville motta og sette pris på det han kunne gi var all takk han trengte.

Tenkte jeg kunne vise frem noe av det jeg har fått av mine brevvenner:


Håndlagde hårbånd lagd med symboler tilhørende indianerreservatet en av mine brevvenner vokste opp i. Ett til meg og ett som Leo fikk på bursdagen sin. (:

Dette var bare noen veldig få eksempler - jeg har fått nok kunst til å dekke en hel vegg! For ikke å snakke om alle dikt og flotte skriverier. Jeg setter utrolig stor pris på alt sammen, og jeg vet de også får glede av å kunne gi. (:

Minner også om at vi har en spørrerunde som foregår nå - legg igjen en kommentar da vel, spør om hva enn du måtte tenke på!

'Till pen meets paper
Julie Wilhelmine




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar