28.03.2014

Ideer til samtaleemner

Nå begynner det å være en stund siden jeg faktisk har skrevet noe selv her. Det er så mye lettere å bare skrive ned postene til L og legge inn enn å måtte tenke formuleringer selv, hah. Men ja, bare for å ha det helt klart: De innleggene jeg legger ut som jeg har fått fra L, de er skrevet nettopp for å legges ut her på bloggen. Han er utrolig glad for den muligheten, det å kunne være med og gi et litt annet syn på alt enn hva jeg og Julie kan. Det han - og de andre - skriver utenom de innleggene er selvfølgelig ikke ting vi legger ut.

Tenkte jeg skulle skrive litt om ting det går an å prate med dem om. Bare gi noen eksempler på hvordan små ting kan virke så utrolig stort for dem.
- Jeg er russ i år, og har fortalt om det. Har sendt en liten beskrivelse av hva det er, eksempel på russeknuter, russekortet mitt osv. Og de er så spente på å høre hvilke russeknuter jeg kommer til å gjøre, en helt overraskende respons egentlig. Ekstra kult: L syntes det var så gøy at han fant på en egen russeknute for meg. I går lå tingen for å henge på lua i posten (det er vel kanskje ikke lov, så får vel vente med å henge på til etter russetida).
Spørs om det nok blir så kun nøklene henges på lua, men tøft var det - tommel-håndjern!

- Janteloven, sendte denne til L, fordi jeg snakket om viktige forfattere i Norge, og da kom inn på Aksel Sandemose, som er mannen som først skrev ned denne loven. Måten det ble mottatt på gikk i alle fall over forventninger, og gjorde tydeligvis utrolig med inntrykk. 
- Random fakta, bare for å gi dem noe nytt - som at marken puster gjennom huden 
- Kulturen i Norge - tro meg, mange av dem er interessert i det 
- Har du en hobby? Del det med dem, kanskje du til og med kan inspirere dem ved å fortelle om den? 
- Litt uvanlige ting som skjer i livet ditt: Som å tilfeldigvis se Kongen og Dronninga gå av flyet du straks skal gå på (been there done that!), en konsert du har vært på, eller om en reise som har inspirert deg.

Det er egentlig bare fantasien som kan sette grenser - og det går faktisk også helt fint å snakke om framtidsplanene dine. I begynnelsen var jeg litt tilbakeholden i forhold til å fortelle om hva jeg ønsket å gjøre videre, nettopp fordi jeg visste de ikke kan legge planer på samme måte. Når jeg derimot nå kjenner dem vet jeg at de bare er glade på mine vegne. De er så støttende på alt jeg vil gjøre og det er nesten så jeg føler at ved å fortelle dem om planene, får de et smil om munnen. Jeg tror det rett og slett bare er fint for dem å høre at noen faktisk vil noe og gjør noe ut av livet sitt.

Etter hvert som du blir kjent med den eventuelle brevvennen din, vil du lære deg å kjenne ham eller henne. Du vil kunne gjette deg til ting de vil finne interessant - akkurat som jeg skjønte janteloven ville være interessant for L.

Så til slutt minner jeg om spørsmålsrunden vi har åpen for tiden, hvor det bare er å spørre om hva enn du måtte lure på!

Monika

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar